20 april 2012

Tips voor een sprankelend lentegevoel.




Kijk je reikhalzend uit naar de lente en vooral naar dat sprankelende lentegevoel? Dankzij onze tips hoef je niet langer geduldig te wachten: met wat eenvoudige aanpassingen in je levensstijl voel je de energie voortaan zelfs het hele jaar door borrelen!




1. Drink gemberthee
Zie je lichaam als een vernuftig systeem dat lijkt op een verbrandingsmotor: hoe kwaliteitsvoller de brandstof die je erin doet, hoe beter het systeem zal presteren. Met de juiste brandstof in de motor zal je lichaam namelijk beter voedingsmiddelen opnemen en absorberen, zodat je hele systeem als het ware overspoeld zal worden door levenskracht.
Als je spijsvertering daarentegen maar zwakjes is, zet dat je hele systeem in waakstand, en blijven er in je lichaam te veel gifstoffen achter die je moe, lusteloos en krachteloos zullen maken. Je spijsvertering aanwakkeren doe je liefst al van ‘s ochtends vroeg, en dat bij voorkeur met licht verteerbaar maar opwekkend eten en drinken. Een ideale start van de dag is een kop hete gemberthee. Die helpt je je spijsvertering weer op te stoken, zodat je lichaam ook later op de dag het voedsel dat het binnenkrijgt beter kan verwerken.
2. Kies voor water op kamertemperatuur
Al tijdens de eerste warme dagen in het voorjaar is de verleiding vaak groot om ijskoud water te drinken ter verfrissing. Maar hoe verleidelijk het ook is: doe het liever niet en kies altijd voor water op kamertemperatuur. IJskoud water vergt immers meer energie van je lichaam, en die wil je niet onnodig verspillen.
3. Nuttig ‘s middags je grootste maal
Op het moment van de dag dat de zon haar hoogste punt bereikt, produceert ook je vertering het meeste warmte en energie. Met andere woorden: dit is het beste ogenblik voor je lichaam om voedsel goed en efficiënt te kunnen verwerken, en je daarna energiek in plaats van moe en lusteloos te voelen. Nuttig daarom je belangrijkste maal van de dag als lunch en hou het ‘s ochtends en ‘s avonds licht.

4. Stel een palet van smaken samen
Een uitgebreid palet van smaken, geuren en kleuren is essentieel om je spijsvertering optimaal te laten functioneren en je lichaam zo veel mogelijk energie te bezorgen. Zorg daarnaast ook voor een evenwicht tussen zout, zuur, zoet, gekruid, scherp (adstringerend) en bitter voedsel in je dagmenu.
Met de eerste vier soorten voedsel hebben we doorgaans niet veel moeite, maar als we de twee andere meer in ons dagelijkse menu zouden opnemen, zou het met ons energiepeil ook een veel betere richting uitgaan. Probeer dus meer bonen, linzen, bloemkool en andere koolsoorten te eten, en met groene groentesoorten zoals rucola en boerenkool het bittere gehalte van je eten wat op te drijven.
5. Ga voor knisperend en vers
Het lijkt de logica zelve: de meeste energie haal je uit het voedsel dat barstensvol energie zit. Kies daarom altijd voor zo vers mogelijke ingrediënten door volgens de seizoenen te eten. De lente biedt je wat dat betreft een overvloed: heerlijke asperges, broccoli en bloemkool, alle soorten sla, spinazie, waterkers, peterselie…
Je kan je op dit vlak ook laten inspireren door de Indische gezondheidsleer ayurveda: die besteedt, als het op het opstoken van je energie aankomt, extra aandacht aan dat voedsel dat als het ware de vitale energie van de zon in zich draagt, zoals groene groenten en granen, en aan voedsel dat vers gemaakt, kleurrijk en niet te veel bewerkt is. Door op deze manier te eten zou je de meeste levenskracht naar binnen spelen.
6. Eet licht en organisch gekweekt voedsel
Volgens de Indische gezondheidsleer ayurveda zijn vier voedingsmiddelen in het bijzonder in staat om je energie naar een sprankelend niveau te brengen: biologische melk, organisch geteelde amandelnoten, organisch geteelde honing en ghee (een soort van geklaarde boter die vaak gebruikt wordt in de Indische keuken, maar bij ons ook te verkrijgen is in oosterse speciaalzaken).
7. Laat je bloed vlugger stromen
Een van de makkelijkste manieren om je energie op peil te houden, is regelmatig bewegen. Op die manier krijgt je systeem meer zuurstof binnen, en dat zorgt er niet alleen voor dat alle processen in je lichaam optimaal verlopen, het geeft je ook een algemeen lichter gevoel. Toegankelijke sporten zoals wandelen, fietsen en zwemmen doen je bloed vlugger stromen en brengen je in een kalme, evenwichtige state of mind. En waarom niet met een nieuwe sport of bewegingsvorm beginnen? Met yoga, bijvoorbeeld, dat kan je kijk op het hectische leven serieus doen veranderen.
8. Let op wat je drinkt
De lente vieren, je zou het met sloten alcohol kunnen doen – sowieso al overvloedig aanwezig tijdens de eerste etentjes buiten op het terras en bij de eerste barbecues met vrienden. Maar weet dat alcohol, en zeker gedistilleerde geestrijke dranken zoals gin en wodka, je energieniveau serieus kunnen doen dalen. Wat nu niet wil zeggen dat je nooit meer een glaasje wijn mag drinken, maar besef wel dat ‘geestrijke’ drank zeker niet ‘energiegevende’ drank betekent.
9. Neem korte breaks
We weten allemaal dat dit vaak makkelijker gezegd dan gedaan is, maar las af en toe een break in en zet die computer even uit. De lente is een fantastisch seizoen voor een verkwikkende pauze in de vorm van een korte wandeling of fietstocht. Geniet tijdens die korte breaks ten volle van wat je ziet: de natuur die aan het ontluiken is, vrolijke gezichten… Het zijn eenvoudige trucjes die ook jouw energiepeil nog extra omhoog kunnen voeren.
10. Maak een connectie met de natuur
Vooral veel vrouwen zijn van nature geneigd om zoveel te geven dat er op den duur niets meer rest voor hen. Dan kan het goed doen om wat meer mij-tijd in te lassen. Probeer weer tijd te maken voor de dingen die je echt kunnen opladen, of dat nu een bad, een gesprek of een goed boek is, en beschouw die ‘off’-momenten niet als verspilde tijd. Zie ze als de beste investering om je energietank te vullen.
Wil je nog meer uit je mij-tijd halen? Spendeer hem dan in de natuur! Denk eens aan al die keren in je leven dat je je het meest levendig voelde, dat je sprankelde van energie. De kans is groot dat er in die herinnering ook een zee, bos of berg opduikt. Je lichaam moet af en toe aangesloten worden op de natuur, voor de noodzakelijke vernieuwing en verjonging. Vooral in de lente zijn er mogelijkheden genoeg om dat te doen: ga fietsen, wandelen, tuinieren, picknicken in het park of vliegeren op het strand, en adem je longen vol opwekkende zuurstof.
11. Haal kracht uit de ochtendstond
Sta eens vroeg op, luister eerst een paar minuten naar je ademhaling en zie de kamer zich vullen met de eerste zonnestralen. Begroet de nieuwe, beloftevolle dag op de volgende manier: sta voor het raam met je gezicht naar de zon, breng je armen boven je hoofd en laat je borststreek zich langzaam uitzetten. Yogi geloven dat je op deze manier als het ware energie uit de aarde opzuigt.
12. Scrub je winterhuid weg
Je kan het beschouwen als een bijna rituele daad: scrub je winterhuid weg om ze in te ruilen voor een gezond lentevelletje. Je vindt verschillende goede scrubproducten in de handel, maar met deze recepten kan je ook zelf je scrubproduct samenstellen.
Recept voor een zoutscrub: meng 1 kop tafelzout, 1/8ste tot 1/4de kop olijfolie en 6 druppels van je favoriete essentiële olie, en scrub die op je huid.

Recept voor een honing-sesamscrub: doe 3 eetlepels gemalen sesamzaadjes, 2 eetlepels amandel- of olijfolie, 1 eetlepel honing en 1 eetlepel gehakte muntblaadjes in een bowl. Verwarm dit heel kort.

Voor het beste resultaat laat je je huid eerst een paar minuten genieten van warm water voor je met je scrubbeurt start. Begin bij je hals en werk verder richting tenen. Spoel af met warm water en wrijf je in met een vochtinbrengende lotion.
13. Verwen jezelf met een opkikkerend bad
Niets beter dan even weken in warm water, om je zintuigen eerst tot rust te brengen en daarna alerter te maken. Zelfs in de warmere seizoenen kan een twintig minuten durend bad in lauw water wonderen doen voor je lichaam en geest. Het beste effect verkrijg je met een bad op lichaamstemperatuur; warmer water zal je oververhit doen voelen en je huid uitdrogen; kouder is niet comfortabel om in te blijven zitten. Doe een paar druppels van een goede essentiële olie in het water, of probeer eens een melkbad.
Recept voor een lavendel-melkbad: doe 1 pakje melkpoeder, 3 à 4 druppels essentiële olie van lavendel en 1 theezakje kamille of honing-kamillethee onder stromend water in een bad. Blijf in het bad genieten gedurende minstens twintig minuten (en laat intussen het theezakje in het badwater hangen).
14. Haal dat wintermasker weg
Een stralend gezicht en een dito teint: als dat je ‘s ochtends in de badkamerspiegel toekijkt, moet er al veel gebeuren om de dag nog te doen tegenvallen. Help de natuur een handje en zorg zelf voor die stralend gezonde teint!
Recept voor een homemade kleimasker: doe 2 eetlepels kleipoeder in wat water en vorm op die manier een pasta. Doe er dan 1 eetlepel citroensap bij als je een vette huid hebt, of 1 eetlepel olijfolie bij een droge huid, of 1 eetlepel volle yoghurt bij een normale huid. Doe het masker op een grondig gereinigde huid, en laat tien tot vijftien minuten drogen. Spoel af met warm water.
15. Laat geuren je oppeppen
Essentiële oliën kunnen je kalmeren, je beter doen concentreren, je energieker of juist rustiger maken door de kwalijke effecten van stress en mentale vermoeidheid te doen wegwaaien. Extracten van rozemarijn, salie, pepermunt en jeneverbes kunnen je zintuigen echt doen opleven, terwijl oliën van citrusvruchten (citroenen, limoenen, sinaasappels en roze pompelmoezen) voor evenwicht en energie zorgen. Doe een paar druppels van deze oliën in een warm bad of in een diffuser, of brand een kaars die behandeld is met een van deze geuren.
16. Bijzondere boosters
Laat Moeder Natuur je een handje helpen bij het ontwaken uit je winterslaap. Deze middeltjes kunnen voor een extra boost zorgen. Rozewortel (Rhodiola rosea) heeft de bijzondere eigenschap dat het zich kan aanpassen aan de wisselende omstandigheden van ons lichaam en onze geest: het werkt stimulerend bij vermoeidheid en kalmerend bij rusteloosheid, en dat op een heel natuurlijke, plantaardige manier. Een andere bij ons weinig bekende maar efficiënte vermoeidheidsbestrijder is de macaplant. Verkrijgbaar in supplement-, tinctuur- en poedervorm, en op die manier handig toe te voegen aan smoothies, vruchtensappen of yoghurt.
17. Frisse lucht zorgt voor nieuwe gedachten
Zet bij de eerste lentezon alle ramen open en laat zo de vervuilde lucht die zich tijdens de winter verzameld heeft (van verwarmingstoestellen of de haard, maar ook van chemische stoffen die vrijgelaten worden door bouwmaterialen) voorgoed uit je habitat verdwijnen. Je hoofd en je luchtwegen zullen er wel bij varen, want sommige stoffen kunnen echt een belasting vormen voor je systeem en zo je energie serieus ondermijnen.

18. Laat het licht binnen

In de lente komen de therapeutische krachten van licht vanzelf en gratis je huis binnen, tenminste… als je ruiten proper genoeg zijn! Beschouw je vensters als de ogen van je woning: als ze schoon genoeg zijn, zal je op alle vlakken klaarder zien. Zorg er ook voor dat het licht zo vrij mogelijk je huis kan binnenstromen: snoei te donkere struiken en bomen die voor het raam staan, en vervang indien mogelijk te somber ogende en te donker gekleurde kussens, tafellakens, tapijten… door lichtere en vrolijker exemplaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten