10 april 2012

Hoogbegaafd betekent ook zeer gevoelig

Hoogbegaafd en hoogsensitief

Hoogbegaafde kinderen en volwassenen lijken ook hooggevoelig/hoogsensitief te zijn. Die gevoeligheid kan zich aandienen in de vorm van allergieën en/of voedings-problemen.

Maar ook minder grijpbaar: sfeergevoelig zijn, het hebben van een sterk ontwikkelde intuïtie, aanvoelen van (de problemen van) andere mensen, emotionele overgevoeligheid, overgevoelig zijn voor geluid, licht, warmte, drukte, e.d. Het lijkt alsof hoogbegaafden allerlei soorten prikkels op een veel heftiger en dieper niveau verwerken.

Bij (hoogbegaafde) kinderen die hooggevoelig zijn lijkt het soms alsof ze dwars door je heen kijken. Ze hebben ook een bepaalde kwetsbare uitstraling.

Elaine Aron deed onderzoek naar hoogsensitiviteit en publiceerde een aantal boeken (kijk voor titels op de literatuurlijst) over het onderwerp. Zij stelde de volgende vragenlijsten samen:


Vragenlijst voor ouders:
Mijn kind
schrikt snel
heeft last van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen de huid
houdt over het algemeen niet van grote verrassingen
leert meer van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf
lijkt mijn gedachten te kunnen lezen
gebruikt moeilijke woorden voor zijn/haar leeftijd
ruikt elk vreemd geurtje
heeft een scherpzinnig gevoel voor humor
lijkt zeer intuïtief
is moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
heeft moeite met gote veranderingen
wil zich verkleden als zijn/haar kleren nat of zanderig zijn geworden
stelt veel vragen
is een perfectionist
heeft oog voor het verdriet van anderen
houdt meer van rustige spelletjes
stelt diepzinnige, beschouwende vragen
is zeer gevoelig voor pijn
kan slecht tegen een luidruchtige omgeving
heeft oog voor detail (iets dan van plaats is veranderd, een verandering in iemands uiterlijk e.d.)
kijkt eerst of het veilig is alvorens ergens in te klimmen
presteert het best wanneer er geen vreemden bij zijn
beleeft de dingen intensief
Als je dertien of meer vragen met 'ja' hebt beantwoordt, is je kind waarschijnlijk hoog sensitief.

Vragenlijst voor volwassen:
Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving
Ik word beïnvloed door de stemmingen van anderen
Ik ben nogal gevoelig voor pijn
Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken in mijn bed of een donkere kamer (of een andere plek waar ik alleen kan zijn)
Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van caffeïne
Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes
Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld
Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden
Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek
Ik ben consciëntieus
Ik schrik gemakkelijk
Ik voel me opgejaagd als ik veel moeite moet doen in korte tijd
Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen, weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (bijv. door het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen)
Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen
Ik doe erg mijn best om te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet
Ik kijk uit principe niet naar gewelddadige films of tv-shows
Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurt
Als ik erge honger heb, heeft dat een sterke invloed op mijn concentratie-vermogen of mijn humeur
Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk
Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, geluiden en kunstwerken en geniet daarvan
Het vermijden van situaties die mij van streek maken of overbelasten, heeft bij mij hoge prioriteit
Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk
Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden
Als je veertien of meer vragen met 'ja' hebt beantwoordt, ben je waarschijnlijk hoog sensitief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Stil gewaarzijn

Alleen door stil gewaarzijn kunnen we  lichamelijk en geestelijk veranderen.  Deze verandering is volkomen spontaan.  Als we moeite d...