25 maart 2012
Gember als wondermiddel voor allerdaagse kwalen
Volgens wetenschapper en vooraanstaand kruidendeskundige Dr.Stephen Fulder is er geen beter middel om alledaagse kwalen te bestrijden dan gember. Hij is er zelfs van overtuigd dat geen enkele ander kruid gember kan vervangen als het om misselijkheid en braken gaat.
Zo is uit een onderzoek in het Bartholomew's Hospital in Londen gebleken, dat gember het ideale middel is om misselijkheid bij patiënten die bijkomen uit de narcose na een operatieve ingreep te voorkomen.
Hebt u last van reis- of zeeziekte, neem dan een half uur voor vertrek 1 gram gedroogde gember in. Kauw ook tijdens de reis op stukjes gember. Volgens Fulder wordt de reis er een stuk plezieriger door.
Last van pijnlijke gewrichten of spieren? Meng één deel gembersap met 5 delen sesamolie en wrijf de pijnlije plekkken ermee in. U kunt de olie ook gebruiken bij oorpijn door twee druppels in een plukje watten te laten trekken en dit in de gehoorgang aan te brengen.
Voor problemen met de luchtwegen kan een gembercompres worden gebruikt: doe 100 gram fijngeraspte gember in een goed dichtgebonden linnen of katoenen zakje. Leg dit vervolgens in een grote schaal heet water van ongeveer 70 graden C. Houd deze temperatuur op peil tot het water geel verkleurt (u mag het water eventueel iets warmer maken). Dompel een handdoek in deze vloeistof en leg deze zo heet mogelijk op de borst.
Bij afkoeling de vloeistof opnieuw verhitten. Als de huid rood is geworden heeft het compres zijn werk gedaan en is de bloedcirculatie in dat gebied gestimuleerd.
Op dezelfde manier kunt u te werk gaan bij pijn, zwelling en ontstekingen.
Om het transpireren te bevorderen, matige koorts te bedwingen en een verkoudheid of griep te verdrijven, kan een gemberdrankje worden gemaakt: rasp een stukje verse gember ter grootte van een half suikerklontje (ca. 1 gram) boven een waterglas. Voeg het sap van een halve citroen toe, vul het glas verder met heet water en zoet het met een weinig honing.
Maar ook als u niets mankeert, is gember oergezond. Maak eens appel-gember-jam: kook 1 kilo suiker in 1 liter water, voeg 1 kilo geschilde en klein gesneden appeltjes (zonder klokhuis) toe en 50 gram geraspte gemberwortel. Zet de jam op een laag vuur tot het helder is en giet de jam vervolgens over in potjes. Verrukkelijk....
Gember en chemo
Poeder van de gemberwortel vermindert misselijkheid en braken bij chemotherapie. Patiënten met bottumoren, die chemotherapie kregen, werden verdeeld in een suppletie- en placebogroep. Naast de cytostatica cisplatine en doxorubicine werden ze dagelijks behandeld met 1 tot 2 gram gemberpoeder of een placebo gedurende een cyclus van 30 chemobehandelingen. De hoeveelheid gember werd gerelateerd aan het lichaamsgewicht, waarbij zware patiënten de hoogste dosering kregen. Acute misselijkheid en braken (optredend binnen 24 uur na de chemotherapie) verminderde met bijna de helft significant onder invloed van gembersuppletie. Misselijkheid en braken, optredend na 24 uur, namen significant af met meer dan de helft.
De onderzoekers concluderen dat gemberpoeder, klachten van misselijkheid en braken, gerelateerd aan chemotherapie, kunnen verminderen. Al eerder werd het effect van gember bij zwangerschapsmisselijkheid bewezen
Bron: Ortho Institute
Gember is goed voor maag, milt en darmen
Er is volgens onder anderen Deense onderzoek en toepassingen geen stof op aarde die zulke krachtige eiwitverterende enzymen bevat dan de zingibain.
Gember is zuiverend en werkt pijnstillend. Gember is een antioxidant, werkt antiseptisch, slijmoplossend, ontspannend, stimulerend, ontgiftigend, ademverfrissend, is goed tegen griep, verkoudheid, slijmvliesontsteking, vermoeidheid, hoge bloeddruk, bloedstolsels, hoofdpijn, migraine, misselijkheid, koorts, darmklachten, diarree, menstruatiepijn, impotentie, kortom gember heeft veel voordelen.
In gember zitten veel medicinale werkzame stoffen. Gember bevat gingerol, lineol, borneol, zingibain. zingibereen, zingiberol, pheilandreen en shogaol.
In gemberpoeder zit specifiek ook shogaol. In totaal zitten in gember 17 medicinale werkbare stoffen.
Gember is een uitstekende bron van magnesium, mangaan, kalium, koper en vitamine B6. Gember bevat actieve en krachtige antioxidanten zoals polyfenolische verbindingen. Deze anti-oxidanten hebben effecten op onze lichaamscellen zoals anti-inflammatoire en anti-tumor.
Als je verse gember droogt, verhit en maalt wordt gingerol omgezet in shogaol. Zowel gingerol als shogaol werken pijnstillend. Chemisch lijkt deze stof op aspirine.
Er was al onderzoek gedaan naar de werking van gember op tumoren, maar dan bij ratten en muizen. Wetenschappers keken daarbij of de wortel een effect had op chemische stoffen die darmkanker kunnen veroorzaken. Dat bleek zo te zijn en een onderzoeksteam van de University of Michigan wilde nu weten of gember ook bij mensen effect heeft.
Tijdens het onderzoek kregen dertig gezonde mensen gedurende een maand óf gember toegediend óf een niet-werkzame stof (placebo). De hoeveelheid gember stond gelijk aan de hoeveelheid die mensen gemiddeld per dag eten, zodat de resultaten ook toepasbaar zouden zijn op de realiteit. Tijdens het onderzoek werd er steeds weefsel afgenomen uit de darmen van de proefpersonen.
Minder ontstekingen Al snel bleek dat de groep die gember toegediend kreeg, minder last had van ontstekingen. Uit eerder onderzoek wisten de wetenschappers al dat ontstekingen in het darmweefsel sterk verband houden met de ontwikkeling van darmkanker. Een gunstig effect dus
Zitten als een berg
We kunnen zitten als een berg.
Inademend zie ik mezelf als een berg - ik ben stabiel en solide.
Ook bij provocaties, blijf ik onaangedaan en sterk als een berg.
De stabiele lichaamshouding, rechtop en waardig als een Boeddha, beinvloedt onze geest.
Of we nu op de grond zitten, op een kussen of stoel zitten: we kunnen waardig zitten,
stabiel als een berg.
Inademend zie ik mijzelf als een berg.
Uitademend word ik mijn stabiliteit gewaar.
Thich Nhat Hanh,
Inademend zie ik mezelf als een berg - ik ben stabiel en solide.
Ook bij provocaties, blijf ik onaangedaan en sterk als een berg.
De stabiele lichaamshouding, rechtop en waardig als een Boeddha, beinvloedt onze geest.
Of we nu op de grond zitten, op een kussen of stoel zitten: we kunnen waardig zitten,
stabiel als een berg.
Inademend zie ik mijzelf als een berg.
Uitademend word ik mijn stabiliteit gewaar.
Thich Nhat Hanh,
Geschenk
Glimlachmeditatie
Talrijke studies hebben bewezen dat (glim)lachen de gezondheid bevordert. Het verhoogt de afscheiding van positieve hormonen, versterkt het immuunsysteem, vermindert stress, heeft een weldadig effect op de bloeddruk en verbetert het ademhalingstempo en de longfunctie. Toch maken we zelden gebruik van dit krachtig instrument om ons welzijn te bevorderen. Een glimlachmeditatie vraagt weinig tijd, maar het effect ervan kan zeer intens zijn: wanneer je gewoon tijdens je dagelijkse activiteiten een zijns-verandering opmerkt: je wordt gespannen, boos, verdrietig of bang. Neem dan even de tijd voor de volgende oefening.
| ||
| ||
| ||
|
Mindfulness in de klas
Hoe te zorgen voor een "mindful" atmosfeer op school
en in de klas
Op basis van het Amerikaanse "Mindful Schools Program" volgen hier
een aantal richtlijnen voor leerkrachten die in hun klas zelf aan de slag willen
gaan met Mindfulness. Sinds 2009 wordt het "Mindful Schools" Programma toegepast
bij meer dan 7000 kinderen in 26 scholen. Het programma staat volkomen los van
religie of levensovertuiging, is vrijwel kostenloos en is gebaseerd op korte,
interactieve en simpele oefeningen. Reacties van leerkrachten, schoolhoofden,
ouders en leerlingen laten zien dat het werken met Mindfulness een positieve
invloed heeft op het individuele welbevinden van de leerlingen en op de sfeer in
de klas en de school als geheel.
Doel...
Omdat het ontwikkelen van Mindfulness iets is waar je heel je leven van kunt profiteren en dat heel je leven kan blijven groeien, is het belangrijk om de basis ervan goed te verankeren.
Mindfulness, indien goed toegepast, betekent vooral:
Zorg dat je zelf aan aandachttranining doet...
Je hoeft echt niet gelijk een 8-weekse training te volgen, maar als je weet waar je over praat, dan zul je zelf ook effectiever les kunnen geven in mindfulness. Je kunt tenslotte alleen dat goed overbrengen, wat je zelf hebt ervaren...
Kies de juiste tijd...
Wij zijn allemaal gewoontedieren! Probeer de mindfulnessoefiningen altijd op hetzelfde tijdstip te doen. Veel leerkrachten hebben de ervaring dat een korte mindfulnessoefening hun klas helpt om tot rust te komen na een pauze, of een "vrije" les. Natuurlijk mag je mindfulnessoegeningen ook meermalen per dag doen.
Kiez de juiste omgeving...
Maak duidelijk dat de mindfulnessoefeningen iets speciaals zijn. Laat de kinderen hun tafel vrijmaken, of laat ze in een kring op de grond gaan zitten. Vraag of er vooraf nog iemand naar de WC moet en wijs erop dat iedereeen stil moet zien en niet moet gaan rondlopen.
Betrek de leerlingen erbij...
De simpelste manier om ervoor te zorgen dat Mindfulnessoefeningen een vast onderdeel van de les gaan worden is om de leerlingen er bij te betrekken. Maar een rooster waarop staat wie, wanneer de mindfulness bel mag luiden. Als je ervoor zorgt dat je de oefeningen iedere dag op hetzelfde tijdstip uitvoert, dan wordt je er vanzelf door hem of haar aan herinnerd dat het tijd is...
Deel ervaringen...
Kinderen reageren goed op voorbeelden. Vertel op wat voor momenten jij zelf mindfulness toepast in jouw leven. Als je bijvoorbeeld vertelt over een recente emotionele ervaring en uitlegt hoe Mindfulness jou daarbij heeft geholpen, kunnen de kinderen horen hoe het wordt toegepast en dat vervolgens bij hun eigen ervaringen gebruiken.
Nodig de kinderen uit om aan de klas te vertellen wat ze tijdens een oefening dachten of voelden. Of over iets dat moeilijk was of voor afleiding zorgde. Hierdoor kunnen zij zich bewust worden van dingen die ze anders niet zouden opmerken.
Oefen iedere dag!
Des te eerder je begint om Mindfulness een onderdeel te maken van de les (al is het maar een minuutje per dag), des te sneller zal het een vast patroon kunnen worden en iets waar de kinderen zelfs naar uit kijken.
Een simpele oefening om mee te beginnen is b.v. afwisselend dagelijks een minuut mindful luisteren naar omgevingsgeluiden en een minuut mindful ademhalen.
Gebruik de onderstaande instructie voor een eenvoudige dagelijks mindfulnessoefening. Het kost je niet meer dan één, hooguit twee minuten. Als je dat wilt, dan kun je na een tijdje gaan afwisselen met (langere) oefeningen met meer diepgang of creativiteit. Of je kunt de oefening gewoon iedere dag herhalen.
Doel...
Omdat het ontwikkelen van Mindfulness iets is waar je heel je leven van kunt profiteren en dat heel je leven kan blijven groeien, is het belangrijk om de basis ervan goed te verankeren.
Mindfulness, indien goed toegepast, betekent vooral:
- Bewustzijn (aandacht schenken aan wat je via je zintuigen en je denken ervaart);
- Niet-oordelen (alles en iedereen "neutraal" benaderen en je onthouden van het toekennen van labels als "goed" of "slecht");
- Kalmte en gelijkmoedigheid (je niet steeds maar laten verleiden door de drang om te "doen". Hoewel je lichaam best in beweging mag zijn).
Zorg dat je zelf aan aandachttranining doet...
Je hoeft echt niet gelijk een 8-weekse training te volgen, maar als je weet waar je over praat, dan zul je zelf ook effectiever les kunnen geven in mindfulness. Je kunt tenslotte alleen dat goed overbrengen, wat je zelf hebt ervaren...
Kies de juiste tijd...
Wij zijn allemaal gewoontedieren! Probeer de mindfulnessoefiningen altijd op hetzelfde tijdstip te doen. Veel leerkrachten hebben de ervaring dat een korte mindfulnessoefening hun klas helpt om tot rust te komen na een pauze, of een "vrije" les. Natuurlijk mag je mindfulnessoegeningen ook meermalen per dag doen.
Kiez de juiste omgeving...
Maak duidelijk dat de mindfulnessoefeningen iets speciaals zijn. Laat de kinderen hun tafel vrijmaken, of laat ze in een kring op de grond gaan zitten. Vraag of er vooraf nog iemand naar de WC moet en wijs erop dat iedereeen stil moet zien en niet moet gaan rondlopen.
Betrek de leerlingen erbij...
De simpelste manier om ervoor te zorgen dat Mindfulnessoefeningen een vast onderdeel van de les gaan worden is om de leerlingen er bij te betrekken. Maar een rooster waarop staat wie, wanneer de mindfulness bel mag luiden. Als je ervoor zorgt dat je de oefeningen iedere dag op hetzelfde tijdstip uitvoert, dan wordt je er vanzelf door hem of haar aan herinnerd dat het tijd is...
Deel ervaringen...
Kinderen reageren goed op voorbeelden. Vertel op wat voor momenten jij zelf mindfulness toepast in jouw leven. Als je bijvoorbeeld vertelt over een recente emotionele ervaring en uitlegt hoe Mindfulness jou daarbij heeft geholpen, kunnen de kinderen horen hoe het wordt toegepast en dat vervolgens bij hun eigen ervaringen gebruiken.
Nodig de kinderen uit om aan de klas te vertellen wat ze tijdens een oefening dachten of voelden. Of over iets dat moeilijk was of voor afleiding zorgde. Hierdoor kunnen zij zich bewust worden van dingen die ze anders niet zouden opmerken.
Oefen iedere dag!
Des te eerder je begint om Mindfulness een onderdeel te maken van de les (al is het maar een minuutje per dag), des te sneller zal het een vast patroon kunnen worden en iets waar de kinderen zelfs naar uit kijken.
Een simpele oefening om mee te beginnen is b.v. afwisselend dagelijks een minuut mindful luisteren naar omgevingsgeluiden en een minuut mindful ademhalen.
Gebruik de onderstaande instructie voor een eenvoudige dagelijks mindfulnessoefening. Het kost je niet meer dan één, hooguit twee minuten. Als je dat wilt, dan kun je na een tijdje gaan afwisselen met (langere) oefeningen met meer diepgang of creativiteit. Of je kunt de oefening gewoon iedere dag herhalen.
- "We gaan nu allemaal naar ons "mindful lichaam". Rechtop zitten, ogen dicht. Kalm en rustig..."
- “Ga met je aandacht naar het geluid dat je zometeen hoort, Blijf aandachtig luisteren tot het helemaal weg is...”
- Luidt de “mindfulness bell,” of laat hem luiden. Of gebruik een eigen bel of ander instrument met een aanhoudend geluid waar de kinderen hun aandacht op kunnen richten.
- “Steek je hand op zo gauw je het geluid niet meer hoort”
- Zo gauw iedereen zijn/haar hand opsteekt: “Leg nu langzaam, Mindful en met aandacht je hand op je buik of je borst en voel met je hand dat je adem haalt".Je kunt de kinderen helpen om hun aandacht te blijven richten door instructies te geven als: "Adem in... Adem uit..." of "Voel de lucht naar binnen /buiten stromen...".
- Luidt, om het einde van de oefening aan te geven weer de “mindfulness bell,” of laat hem luiden.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Stil gewaarzijn
Alleen door stil gewaarzijn kunnen we lichamelijk en geestelijk veranderen. Deze verandering is volkomen spontaan. Als we moeite d...
-
Er zijn overal in de wereld labyrinten aangelegd. Het labyrint is een mooi symbool dat ons een zekere weg wijst, maar dat je alleen begrijp...
-
Het is algemeen bekend dat de Zon zijn levenskracht afgeeft via zijn stralen. Lange tijd geleden dacht men dat de Zon een God was en no...
-
De vlinder is het symbool voor het proces van transformatie en metamorfose. Verschijnt er een vlinder let dan goed op in welke ve...